maandag 14 februari 2011

En wat schakelt ie goed!

We hebben een lekker rustig weekje gehad afgelopen week. Het is wel weer wat koud geweest donderdag en vrijdag, maar niet noemenswaardig. Te laat, nou heb ik het toch genoemd. Laat ik erover ophouden.
We hebben gewerkt, gespeeld, gefitnessed, gebijbelstudied, gedronken en gelachen. Niet gehuild, tenminste, niet boven de drie jaar. Daaronder is het vergeven, hoe maak je anders duidelijk dat je honger hebt of moe bent.
Vrijdagavond zijn JD en Sarah met Penny en Ellie langs geweest. We hebben gezellig wat spelletjes gedaan, en Thomas sliep heerlijk door de hele nacht. Alleen lagen wij nu pas om 1 uur in bed, dus alsnog een korte nacht.
Zaterdagmorgen naar Gymboree met Rens, ook leuk. En zaterdagmiddag heb ik de hele dag met de auto geklu(ngeld/st). Ik heb helemaal zelf de automatic transmission fluid (versnellingsbakolie, afk. ATF) vervangen. Dat kwam zo, in december hadden we de auto bij de garage om olie te vervangen en de banden te roteren: Voor/achter/links/rechts, normaal weggelegd voor Nederlandse Amerikanen (he dat zijn wij), maar autobanden schijnen er ook profijt van te hebben. Daar wachtende kwam de garagemeneer mij vertellen dat eigenlijk de ATF ook vervangen moest worden. Dit zou 220 dollar kosten, incl. een flush van het systeem. Dus ik dacht bij mezelf, nou, wacht daar nog maar even mee, ik zal eerst eens wat informatie opzoeken daarover voordat ik je blind vertrouw.
Nou, eerst op vakantie enzo, en toen maar es gekeken op internet: "Als de ATF bruin is, moet ie worden vervangen." Kijken, en ja hoor, bruin. Nou wordt er van alle kanten altijd geroepen dat olie vervangen zo simpel is, dat kun je best zelf. Nou, dan zal die ATF toch ook niet zo moeilijk zijn.
Zoeken zoeken zoeken, wel genoeg forum verhalen over mazda ATF vervangen, wat filmpjes op YouTube voor Toyotas, maar niet specifiek Mazda 5. Toch maar olie kopen, en wat gereedschap: Blokken om de auto op te rijden, een slangetje met klemmetje, en nieuwe siliconenpakking. Kosten olie: 75 dollar. Aha, dat gaat lekker... Maar ja, olie moet ik toch kopen, ook als de garage het doet, en de rest verdien ik makkelijk terug met zelf doen. Toch?
Op die filmpjes lijkt het allemaal vrij eenvoudig. Dop uit de versnellingsbak draaien en de olie loopt eruit, dat is stap 1. Maar voordat het zover is, moet die auto op blokken. Ik probeer erop te rijden... Beetje meer gas... Beetje meer gas... Hm, achterwielen staan net op de drempel van de garage, dat is een hobbel die ik moet nemen. Beetje meer gas. En hop, daar gaat ie de blokken op, over de blokken heen, ik hoor wat dure geluiden, en sta weer op de grond met mn voorwielen. En die blokken muurvast onder de auto. Dat gaat goed.
Ik heb gelukkig een krik, dus auto opkrikken dingen eronderuit. Flink beschadigd, en allerlei waarschuwings stickers erop: Niet gebruieken indien beschadigd. Maar ja, ik kijk er even naar met m'n structural engineerings hoofd en denk, nou, het dragende deel van die dingen daar is niks mis mee, dus dat moet goed komen. En om het verhaal niet al te spannend te maken: Dat kwam het ook, wees gerust. Dus nog een keer proberen, en een half uur na aanvang werkzaamheden staat dat ding op blokken.
Kijk ik onder de auto, zie ik allemaal mooie plastic beschermingsplaten onder de motor, dus ik kan helemaal niet 1-2-3 bij de versnellingsbak komen. Het lijken simpele schroeven, totdat er ook een speciaal soort dubbele spijkerplug blijkt te zitten. Na wat hannesen heb ik ontdekt hoe dat dingetje werkt en hoe het eruit te pielen, dus weer een kwartier verder is dat ook klaar. Nu kan ik bij de drain plug. Teiltje eronder, draai draai, en plons, daar stroomt de zwarte olie eruit. Het was dus inderdaad aan vervanging toe, dat is een geruststelling. Zowel voor mij, dat ik het werk niet voor niks doe, en voor het vertrouwen in de garage, ze zeggen niet zomaar iets.
Volgende stap: De hele pan eronderuit schroeven en schoonmaken. Dat is niet moeilijk, behalve dat die pakking de pan behoorlijk vasthoudt en het enige moeite kost om, nadat alle schroeven eruit zijn, ook daadwerkelijk die pan er onder vandaan te trekken. Daar zit nog behoorlijk wat olie in, en er zit ook een magneet, waar wat ijzervijlsel aan vast kleeft. Dat is dus slijtage van de tandwielen, niet zo mooi. Goed schoonmaken, oude pakking er zo goed mogelijk afkrabben. Nieuwe erop, even wachten, en dan weer terugschroeven. Oei! De andere kant, waar de pan tegenaan moet, zit ook nog vol met oude pakking natuurlijk! Ook eraf krabben, en hopen dat de nieuwe pakking intussen niet te veel is ingedroogd. En vastschroeven. Zo, dat zit. Nu de nieuwe olie erin.
Maar dan zijn we nog niet klaar, o nee! Dat was alleen de 'tandwielkast'. Er zit nog een koppelplaat, waar de olie niet vanzelf uit loopt, en waar dus nog de helft van de oude olie in zit. Vanaf die koppelplaat wordt de olie naar een oliekoeler gestuurd, dus dat slangetje kan ik loshalen. Wat nog een behoorlijk rotwerkje is, want in het filmpje (zie verderop) gebruiken ze een speciale tang, die ik natuurlijk niet heb. Het kan ook gewoon met een combinatietang, maar dan moet dat klemmetje wel 180 graden gedraaid worden om de slang heen, anders heb ik geen ruimte voor mijn tang. Maar weer een half uurtje prutsen later is ook dat gelukt.
Eigen slangetje erop, en naar het teiltje leiden. Motor aanzetten, koppeling activeren (in Drive zetten voor onze automaat), en warempel!!! De zwarte olie komt door mijn eigenste slangetje hups het teiltje in! Geweldig! Dat was de zogenaamde flush die het zo duur maakt bij de garage.
Als het een beetje rood wordt (nieuwe olie is rood), stoppen, bijvullen en nog een keer. Nu wordt ie echt mooi helder rood, stoppen, bijvullen en klaar is Koos! Ik heb het oliepeil tot zondagmorgen nog een keer of drie, vier gechecked, en nog een keer na een eindje rijden wat bijgevuld, en het lijkt echt goed te zijn!
Hier een filmpje, wat erg veel lijkt op wat ik heb gedaan, behalve dat dit een Toyota is. Leuk he? Ben er wel een uur of vier mee bezig geweest, inclusief pauzes, maar daar heb ik dan toch 150 dollar min wat spulletjes mee verdiend. En die spulletjes heb ik nog, voor de volgende keer.
Zondagmorgen had Rens (nog steeds) last van een vervelende hoest, dus besloten we hem maar niet naar de oppas in de kerk te brengen. In plaats van naar de kerk te gaan hebben we een ritje naar Brazos Bend gemaakt. Daar was een vrouw van 85 jaar die een mooi verhaal vertelde over (haar) roofvogels: Uilen, valken en andere beesten. Ze reist heel de VS door om overal te vertellen over de vogels.
Daarna nog een korte wandeling gemaakt. Rens op de fiets, dus het schoot niet erg op, maar het was heerlijk weer. Een krokodil gezien, eerst over het hoofd maar later ook raak. En hij/zij telde voor twee of drie, wat een enorm beest!
Zondagmiddag zijn Reese en Sara geweest, dat was ook erg gezellig.
Nou, heul verhaal alweer. En zoals jullie zien doet de Enter het nog niet, maar dit heb ik even ge-edit op kantoor.
Groeten, *s Hoefakker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten